Alcatraz

Nu är det dags igen att spola tillbaka klockan till 31 oktober då jag skulle göra den enda inbokade aktivitet jag hade innan jag landade i USA (vilket kvinnan i passkontrollen tyckte var konstigt). Det var dags att besöka Alcatraz.

Jag hoppade av tunnelbanan och gick sedan och handlade en pumpkin spice latte, #basic, som jag drack medans jag gick längst kajen bort mot platsen där båten ut till ön skulle gå.

Ju närmare man kom ön började man få en konstig känsla i magen. Jag visste inte så mycket innan men hade lite koll kring att det var ett fängelse för de värsta av de värsta. Jag valde att börja med att se en kort dokumentär om ön, att den även haft en betydelse för USA:s ursprungsbefolkning och massa fåglar. Det fanns väldigt många fina växter och även om husen var fallfärdiga kunde man tänka sig hur det har sett ut tidigare. Det fanns även en utställning om att göra det irrationella rationellt som visades med fotbollströjor som skrev ut siffror ur pi, nörden gick således igång. Svårt att greppa att under tiden det var ett fängelse bodde fångvakterna och deras familjer här, de levde ett ”vanligt” småstadsliv.

Sen var det dags för att ta en audio tour i fängelset huvudbyggnad. Man startade genom att gå in till det stora duschrummet där alla fångar kom in först för att få sina nya kläder. Resten av turen infattade berättelser och ljudeffekter på så sätt att man fick en tyngd över bröstet, halvt genom turen satt jag och lyssnade på en man som pratade om alla flyktförsök.

Så efter att spenderat nästan 4 timmar på ön tog jag mig tillbaka mot fastlandet. Denna upplevelsen var extremt spännande och något jag absolut tycker att man ska se.

/A

Lämna en kommentar